Toate fiintele umane se nasc libere si egale in demnitate si
in drepturi. Ele sunt inzestrate cu ratiune si constiinta si trebuie sa se
comporte unii fatza de altii in spiritul fraternitatii”. (Declaratia Universală
a Drepturilor Omului din 10.XII.1948)
Drepturile omului, sub aspect international, sunt drepturile
subiective individuale, esentiale pentru existenta, demnitatea, libertatea,
egalitatea, fericirea si libera dezvoltare a fiintei umane, consacrate si
garantate prin normele dreptului international public.
Din punct de vedere terminologic, actele juridice
internationale utilizeaza, pentru desemnarea acestor drepturi subiective
esentiale, mai multe expresii, dar oricum ar fi numite sunt drepturi ale
fiintei umane, adica drepturi individuale si nu se confunda – chiar daca exista
unele legaturi – cu drepturile popoarelor si drepturile minoritatilor, care
sunt drepturi colective.
Traditional, drepturile omului sunt clasificate in doua
categorii: drepturile civile si politice si drepturile economice, sociale si
culturale.
Drepturile civile si politice sunt libertati individuale
clasice - s-au nascut in dreptul intern si, ulterior, au patruns in sfera
dreptului international; sunt drepturi de inspiratie liberala.
Drepturile economice, sociale si culturale asigura
participarea individului la viata economic, sociala si culturala; au aparut,
mai intai, tot in dreptul intern; nasterea lor e legata de dezvoltarea
capitalismului si sunt drepturi de inspiratie socialista.
Drepturile de solidaritate: dreptul la dezvoltare, dreptul
la pace, dreptul la dezarmare, dreptul la un mediu sanatos - au aparut direct
la nivel international; sunt drepturi de inspiratie tiermondista, dorinta a
lumii a treia de a deplasa obiectul atentiei de la situatia precara atat a
drepturilor civile si politice cat si a drepturilor economice, sociale si
culturale, punand accentul pe solidaritatea internationala.
Includerea drepturilor de solidaritate in categoria
drepturilor omului e contestata in doctrina, pe motivul ca acestea sunt vagi
asupra continutului si nu e clar cine sunt titularii drepturilor (sunt drepturi
individuale sau colective? ) si nu se stie clar nici cine sunt titularii
obligatiilor corelative (statele, un grup de state, comunitatea internationala?
)
Unele documente internationale in materia drepturilor omului
consacra si institutia obligatiilor omului, sub diverse denumiri: obligatii ale
individului, obligatii ale persoanelor, obligatii ale omului, raspunderi ale indivizilor
(Protectia internationala a drepturilor omului, C.L.
Popescu, ed. All Beck)
Drepturi ale persoanei: dreptul la viata, la siguranta, la
libertate, la religie, la respect, la libera dezvoltare a personalitatii.
Drepturi civile: dreptul la libera exprimare, la cetatenie,
de a alege guvernarea, la calatorii fara vize, la viata privata.
Drepturi socio-economice: dreptul la studii, la asistenta
medicala, la munca si libera alegere a profesiei, la odihna, la locuinta, la un
salariu decent.
Drepturi de generaţia a treia: dreptul la pace, la un mediu
ecologic intact, la asistenta umanitara, la solidaritate, la tratament uman, la
educatie universala, la informare etc…
Drepturile omului nu sunt absolute. Ele se extind doar atat
cat nu lezeaza drepturile altor persoane.
Aleksandr Soljenitin, scriitor si laureat al Premiului
Nobel, a numit Declaratia universala “cel mai bun document redactat vreodata de
O.N.U”
De la adoptarea ei, Declaratia universala a fost tradusa in
peste 200 de limbi si face parte din constitutia multor tari. Unii conducatori
sunt de parere ca ar trebui revizuita. Kofi Annan, fost secretar general al ONU
nu e de acord cu aceasta. Un functionar ONU il citeaza: “Asa cum nu e nevoie sa
revizuim Biblia sau Coranul, exact asa nu e nevoie sa revizuim Declaratia. Ceea
ce trebuie revizuit nu e textul Declaratiei, ci comportamentul discipolilor
acesteia.
Nota:
Continutul acestui material nu epuizeaza toate aspectele cu
privire la acest subiect.
Comentariu:
Anonim:
Dubito ergo cogito
Cogito ergo sum.
Asta spunea marele filosof Rene Descartes in secolul luminilor. Ilustrul sau
precursor a fost Sf. Augustin, episcop de Hippo Regius (sec. IV-V d.Hr.).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.